Er zijn zoveel afleidingen waardoor het niet vanzelf gaat om bij jezelf te blijven. Het is nodig om je aandacht en focus te leren houden. Het mooiste is dat we dat al op school leren, maar in de praktijk is dat niet zo. En met sociale media is er alleen maar meer afleiding gekomen.

Een stilte dag is om te leren beter in eigen verbinding te zijn. Door stilte, maar ook door te leren om dichtbij jezelf te blijven als er afleidingen om je heen zijn. Het is niet een dag van alleen maar stil zijn, maar ook allerlei oefeningen doen, zoals fysiek, lopen, ademhaling, creatief. Zo kan je ervaren wat de meerwaarde is om dichtbij jezelf te blijven. Je bent niet met de ander bezig en er is geen onderling contact, behalve in stilte.

Door goed in verbinding te blijven met wat er in jou leeft, blijft je energie stromen en voel je waar jouw grenzen liggen. Je kunt dit daarna gemakkelijker toepassen. Bovendien leer je de ander en/of je kinderen om dit ook toe te passen.

We zijn maatschappelijk meer gericht op de buitenkant. Tijdens de stilte dag word je je meer bewust van je binnenkant wanneer je afgeleid wordt. Door hier bewust van te worden, hoef je de zaken buiten je niet te bestrijden of te veranderen. Je leert jezelf te begrenzen en in verbinding blijven met wat er in jou leeft.

Als je wilt weten of dit passend voor jou is, kan je contact opnemen met Erna Seiger.

Dit is niet iets wat je in één dag onder de knie hebt. Het kan een proces zijn waar je al mee bezig bent of waar je een begin mee maakt om verder voort te zetten. Het zal wat meer tijd kosten als er veel blokkades zijn, of als je moeite hebt om je gevoelens en emoties te laten stromen omdat je die onderdrukt.